woensdag 21 januari 2015


Genre: waargebeurd
Jaar: 2002

Flaptekst: delta force is de elite eenheid van het Amerikaanse leger. Ze domineren het moderne slagveld, maar op CNN zult u nooit iets horen over hun daden te horen krijgen. Hun uiterst geheime missies komen niet in de krant en geen enkel boek geeft enig inzicht over hun activiteiten tot nu toe.
In dit boek neemt een Delta Force lid ons mee achter de schermen van geheime militaire acties. Dit is nog nooit eerder naar buiten gebracht.

Van het bestrijden van guerrilla's in Honduras tot het beschermen van mariniers op het vliegveld van Beirut, van het redden van zendelingen in Sudan tot het bevrijden van Amerikaanse gijzelaars in Teheran.
Steeds weer slaagt Eric Haney erin een opmerkelijk beeld te schetsen van de moed en de discipline waarmee de mensen van Delta Force zich weten te onderscheiden.

Mijn mening: Het boek is in de ik vorm beschreven en het beschrijft een deel van het leven van de schrijver zelf. Hoe hij opgeleid en getraind is om deze zware missies te volbrengen.
Het eerste deel van het boek vond ik daadwerkelijk erg interessant. De zware trainingen, hoeveel mensen er uiteindelijk overbleven, uit een selectie van honderdtachtig bleven er maar twaalf man over.
Het is een stuk geschiedenis, maar ik kan, als vrouw, daar moet ik eerlijk in zijn op een gegeven moment de opsommingen van de acties niet meer onthouden. Wat ik echt wel jammer vindt.
Voor mijn gevoel is dit meer een mannenboek of iemand die van geschiedenis houdt.
Maar misschien komt het ook wel door de beelden die soms op de televisie worden uitgezonden. Misschien moeten wij ons zorgen gaan maken.
De gebeurtenissen waren echt wel akelig en ik zag ook wel dingen voor me.. Maar het werd vanuit  1 persoon beschreven en die mag en moet keihard zijn om dit werk aan te kunnen. Maar voor mij lastig lezen.

** van de 5 sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten