donderdag 29 januari 2015

Gelezen: Nelson DeMille: De crash


Genre: Thriller
Jaar: Nederlandse vertaling 2005

Flaptekst: tegen de schemering nemen een man en een vrouw op het strand van Lons Island hun liefdesspel met een videocamera op. Plotseling klinkt er een zware explosie en is er aan de donkere hemel een felle lichtflits te zien.
Het paar grijpt de camera en maakt dat het wegkomt. Vijf jaar later verklaart de overheid dat de crash van Vlucht 800 te wijten is aan een technisch mankement. Maar voor John Corey en zijn vrouw Kate Mayfield beiden werkzaam voor een speciale taakeenheid, die het terrorisme bestrijdt, is de zaak nog niet gesloten. Omdat ze een samenzwering op het allerhoogste niveau vermoeden, gaan ze op jacht naar dat ene stukje bewijs waar alles om draait: een videotape van de waarheid, die nog afgrijselijker zal zijn dan het neerstorten van het vliegtuig, een waarheid met onvoorstelbare gevolgen voor Amerika en de wereld.

Mijn mening: in de eerste instantie had ik helemaal niet het gevoel dat ik een thriller aan het lezen was. Maar naarmate het verhaal vordert bleef het me toch boeien.
Wel was er veel sprake van herhaling van feiten door de verschillende ondervragingen, die plaats vonden. Als lezer wil je toch weten waarom deze zaak in de doofpot werd gestopt. Leuke referenties aan de X files waar ik een liefhebber van ben.
Het einde is dan ook een grote verrassing... Wel schokkend te noemen.. Ik zag hem niet aankomen.. Dat maakt dit toch een heel bijzonder boek, waar ik aanvankelijk dacht van niet.

*** van de vijf sterren :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten