woensdag 2 september 2015

Gelezen: Behouden vaart: Gerda van Wageningen


Genre: historische roman
Jaar: deze vierdelige bundel 2011.
Achterflaptekst: Historische romans over het wel en wee van het leven van een Rotterdamse familie in de negentiende en begin twintigste eeuw.

In 'Met de wind in de zeilen' verhuizen Barel en Annemarie Linders van het platteland naar de stad, in de hoop op een beter bestaan. Annemarie trouwt reder Adriaan Buijtendijk, een weduwnaar met vijf kinderen. In Als het tij keert is de rederij welvarend. Bart Linders vaart over de wereldzeeën, maar zorgen zijn er zeker ook. Rosa Buijtendijk heeft in Na eb komt vloed haar hart verpand aan rederszoon Richard Wilding die uit zakelijke overwegingen met haar nichtje trouwt. Tenslotte Anker der hoop waarin Emma Wilding een hoge prijs moet betalen voor haar onbezonnenheid voordat het geluk aanklopt.

Mijn mening: Vroeger kreeg ik zelf een hekel aan geschiedenis. Door het gehamer op de gebeurtenissen in de verschillende jaren, die je dan moest onthouden. Eigenlijk maakt dit lange familie epos heel veel goed. Het was alof ik in een kostuumdrama belandde, die ik ook zo graag op de televisie zie.
Met alle gebeurtenissen uit de geschiedenis, die werkelijk hebben plaats gevonden heb ik van deze serie genoten! Hoe de tijd verstrijkt, de verschillende familie problemen, huwelijkese problemen, onbeantwoordde liefdes, die uiteindelijk goed kwamen.
Maar meer ga ik niet zeggen, want dan verklap ik de inhoud. Meeslepend geschreven. Ik heb een paar dagen in een andere tijd geleefd. Ik wil zeker meer lezen van Gerda van Wageningen!

***** vijf van de vijf sterren! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten