maandag 7 september 2015

Gelezen: Erfschuld: Arnaldur Indridason


Genre: thriller
Jaar: 2015
Achterflaptekst: Een alleenstaande oude man wordt dood aangetroffen in zijn appartement in Reykjavík. Hij blijkt vermoord te zijn, verstikt met zijn eigen kussen. Op zijn bureau liggen een paar krantenknipsels uit de oorlogsjaren: achter het Nationaal Theater in Reykjavík, dat in die tijd dienstdeed als opslagplaats voor het bezettingsleger, werd een meisje gewurgd aangetroffen. Een gepensioneerde politieman hoort van de moord op de oude man en zijn nieuwsgierigheid is gewekt. Hij is goed bekend met de zaak maar waarom zou iemand daar meer dan een halve eeuw krantenartikelen over bewaard hebben? 

Mijn mening: Het boek heeft lovende recensies, zo blijkt. Misschien mis ik iets, maar ik vond hem knap ingewikkeld. De namen en plaatsnamen maakten het ook erg moeilijk. Het heen en weer springen tussen heden en verleden vond ik ook lastig.
Ik kreeg geen grip op de hoofdpersonen en ik kon niet lekker met ze meeleven. Bovendien moest ik soms opnieuw beginnen omdat ik niet meer wist of ik in het heden of het verleden las. Mijn bescheiden mening. Smaken verschillen.

** twee van de vijf sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten