maandag 30 maart 2015

Gelezen: Stephen King: The shining

De Shining Genre: thriller/horror


Jaar: Nederlandse vertaling 1983 (origineel 1979)


Achterflaptekst: Jack Torrance, zijn vrouw Wendy en hun vijfjarige zoon Danny verblijven in het Overlook Hotel, waar Jack is ingehuurd als huismeester. Danny heeft een gave: 'het licht', zoals de oude meneer Hallorann het noemt.
In het Overlook Hotel nemen Danny's visioenen angstaanjagende vormen aan. Hevige sneeuwstormen sluiten het gezin volledig af van de buitenwereld. Het hotel zou verlaten moeten zijn, maar wie is de dame in kamer 217 en wie zijn de gemaskerde gasten die maar met de lift op en neer blijven gaan..?


Mijn mening: Als jong meisje van veertien las ik het voor het eerst. En wat heb ik zitten griezelen. Nu met herlezen echter ook wel weer. Maar heel anders. Hoe slaat de waanzin bij mensen toe, daar is King toch echt een meester in. Althans in die tijd. Ik heb ervan genoten en ik kan hem wel blijven lezen. Met sommige van zijn huidige boeken heb ik dat veel minder.
Erg veel medelijden met dat kleine ventje, die tussen zijn ouders inzit en vooral zijn vader heel langzaam gek ziet worden. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar het vervolg waar ik dus nu mee ga beginnen:-)


***** vijf van de vijf sterren

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek weggelegd net voor de laatste hoofdstukken. Ik moet het einde nog lezen, maar durf ik dat wel? Al weet ik het einde al dankzij de serie Friends waarin ze het over dit boek hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawel joh.. Tenzij je te beeldend denkt.. Het is wel gruwelen geblazen :-)

    BeantwoordenVerwijderen