zondag 2 augustus 2015

Gelezen: Tegenspel: Floortje Zwigtman


Een groene bloem

Genre: Roman
Jaar: 2010
Achterflaptekst: Op de morgen na Guy Fawkes Night werd ik wakker zonder 'o... hell'-gevoel, maar wel met het sterke vermoeden dat ik iets belangrijks vergeten was. Ik kon maar niet bedenken waarom ik zo idiot gelukkig was.
Londen, November 1894. Na een lange zoektocht heeft Adrian eindelijk gevonden wat hij zocht: zijn Grote Liefde. Vincent Farley - kunstschilder, life, verlegen en schathemelrijk - is tot over zijn oren verliefd op hem. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Wanneer de geheimen van Oscar Wilde en zijn vriendenkring tijdens een sensationeel rechtbankproces op straat komen te liggen, worden vele vriendschappen op de proef gesteld.
Ook de liefde van Adrian en Vincent komt zwaar onder druk te staan. Want kan Vincent wel houden van een jongen met zo'n duister verleden als Adrian?

Mijn mening: Nog niet zo lang geleden las ik het eerste deel van deze trilogie. Het bijzondere vond ik toch wel dat ik meteen de draad weer oppakte, ondanks dat ik intussen meerdere boeken gelezen heb. Een stap terug in een andere tijd. Die sfeer vond ik meteen weer opvallend. Een verdere kijk in het leven van de homo jongen Adrian Mayfield.
Hoe hij zich staande weet te houden terwijl enkele van zijn vrienden bijna veroordeeld werden door de rechter. Want in die tijd was mannenliefde helemaal taboe en zelfs strafbaar. Het was alsof ik een film zat te kijken. Het boek leest als een trein. Het verhaal is meeslepend en zeker de moeite waard!

***** vijf van de vijf sterren:-)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten