zaterdag 1 augustus 2015

Gelezen: Dossier 64: Jussi Adler-Olsen


Genre: thriller
Jaar: Nederlandse vertaling 2011
Achterflaptekst: Naar aanleiding van een gewelddadige overval op een bordeelhoudster in Kopenhagen duikt Rose, de eigenzinnige assistente van brigadier Carl Mørck, op de kwestie van een jaren geleden verdwenen prostituee _ een van de vele onopgehelderde zaken die de afdeling Q moet oplossen. Wanneer Mørck en zijn collega Assad worden gedwongen de zaak te onderzoeken, komen er verdachte aanwijzingen boven water over een eiland waar de Deense overheid vroeger lichtzinnige vrouwen naartoe stuurde, die vervolgens waren overgeleverd aan de luimen van het bewakend personeel. Mørck en Assad ontdekken algauw dat dit slechts het topje van de ijsberg is van een ongehoorde vorm van mensenrechtenschending, die meer dan een halve eeuw geleden is begonnen en blijkbaar nog steeds gaande is.

Mijn mening: Ook bij dit deel greep het verhaal mij meteen. De humor, de leuke dialogen en de spanning leverden voor mij opnieuw een geweldig boek. 
Makkelijk om mee te leven met de hoofdpersonen, ook in hun leven naast hun werk bij afdeling Q. Heel moeilijk om iets te zeggen zonder iets van de inhoud te verklappen. Wel vind ik het mooi om in elk deel van de serie een verhaal uit het verleden mee te beleven naar het heden. En de invloed daarvan. Ondanks het heen en weer springen tussen heden en verleden vind ik het niet verwarrend. Het is meteen heel duidelijk. Ik heb opnieuw genoten! Vijf sterren ook voor dit deel!

***** vijf van de vijf sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten