dinsdag 30 juni 2015

Gelezen: Het Rosie project: Graeme Simsion


Genre: roman
Jaar: eerste druk 2013
Achterflaptekst: De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden.

Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen.

Mijn mening: Zelf heb ik een zoon met autisme en zoek ik vaak naar boeken, die erover gaan. Dit vind ik werkelijk de beste. Er is geen uitleg nodig.
Het boek is geschreven vanuit de autistische man zelf. Hoe hij alles wat hij doet beredeneerd en soms berekend. Hoe moeilijk het is om zich in te leven in anderen en hoe hij zichzelf vaardigheden aanleert met hulp van boeken, televisie, films enz. Niet iedereen met autisme is tot zoiets in staat. Mijn zoon heeft naast zijn autisme een verstandelijke beperking. Omdat hij zichzelf redelijk uit kan drukken zie ik wel veel herkenbare dingen.
Het is humoristisch en ook zeer zeker verhelderend! Ik kan niet anders zeggen dan: lees en oordeel zelf!

***** vijf van de vijf sterren voor mij! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten