maandag 29 juni 2015

Gelezen: Man is stoer, vrouw is hoer: Maria Genova


Genre: roman/ waargebeurd verhaal
Jaar: 2010
Achterflaptekst: Anna droomt ervan filmster te worden. Ze weet nog niet dat haar eigen leven op een zeer dramatische film gaat lijken als ze in handen van een loverboy valt. Waarom blijft een vrouw bij een man die haar verkracht en mishandelt? 'Hij heeft me al een paar keer bedreigd: "Denk erom: als je me verlaat, maak ik je koud. Niemand gaat je zoeken." Ik kan het bijna niet geloven dat ik zijn bezit ben.'

Man is stoer, vrouw is hoer leest als een spannende roman, maar is gebaseerd op een gruwelijke werkelijkheid. Een onthullend boek over wat zich achter de ramen in de hoerenbuurten afspeelt, hoe loverboys jonge vrouwen inpalmen, hoe mooie meisjes als vee worden verhandeld en hoe machteloos de politie meestal is.

Mijn mening: Ik had werkelijk geen idee wat ik kon verwachten toen ik in dit boek begon te lezen. Ik kon het boek niet zien als een spannende roman maar meer als een lang interview, met een vreselijk gruwelijk verhaal. Gaandeweg het lezen merkte ik dat er een band ontstaat tussen het slachtoffer en de ik persoon.
Het verhaal is dan ook werkelijk afschuwelijk. Dat je je echt wel eens afvraagt, waar zijn de buren? Gaven die kindertjes geen signalen af? En dan die vreselijke man met zijn mooie praatjes.
Ik vind het een schande dat dit nog steeds gebeurt. Dat er vrouwen zijn, die zo behandeld worden is te gek voor woorden. Ook kan ik het ongeloof van de ik persoon voelen door ervaringen van mijzelf als kind. Het is een soort harnas wat je aantrekt om het te kunnen vertellen. Anders ga je kapot van verdriet door alles wat is gebeurd.
Ik vind het moeilijk te bepalen om er sterren aan te geven als een boek. Het is namelijk geen ontspanningslectuur om het maar zo te zeggen. Dit is waargebeurd. Het leest verwarrend door e dagboekfragmenten. Daardoor was het soms wat lastig lezen. Anna, die het heeft durven vertellen krijgt van mij vijf sterren voor haar moed om naar buiten te treden!

***,5 sterren 3,5 van de vijf sterren :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten