donderdag 4 juni 2015

Gelezen: Pen en Nieuwe inkt: Kasra Parsi


Genre: korte verhalen
Jaar: 2007
Uitgeverij: Free Musketeers
Achterflaptekst: "…Een eigentijds verhaal, waarin de ontmoeting van culturen een grote rol speelt. Deze culturen vormen een mooi contrast in een warm, boeiend verhaal. Een origineel verhaal dat 'blijft hangen'…", schreef de jury van een schrijfwedstrijd waaraan Kasra Parsi deelnam en zijn verhaal bekroond werd als "allerbeste" vanwege: "de originaliteit, de aparte beeldspraken en het ontmoeten van culturen op een niet clichématige manier".
Deze bundel is een verzameling van zes verhalen en ieder verhaal kenmerkt zich op een andere manier en door eigen bijzonderheden.
Een boek over mensen, leven, angst, pijn, verdriet, hoop en kracht. Over vallen en opstaan.
Een bloemlezing van onvergetelijke belevenissen.

Mijn mening: Dit bijzondere boek heb ik destijds gekregen van een collega van mijn man. Ik heb het graag nog eens opnieuw gelezen en het heeft op mij een diepe indruk gemaakt.
De losse verhalen vormen in mijn ogen een geheel. Hoe deze man op de vlucht uit zijn vaderland Iran het heeft moeten overleven in Nederland. Om als asielzoeker eigenlijk opnieuw een gevangene te zijn in een vreemd land, hoe hij huis en haard en familie heeft achter moeten laten, het verdriet, de eenzaamheid en bovenal de bijzondere vrienden, die hij tegenkwam op deze bijzondere weg.
Het is aangrijpend. Ik kon de heimwee door de regels heen voelen. Wat hij meemaakte in Iran, verweven met de bureaucratie in Nederland. Eigenlijk moet iedereen dit boek lezen. Want eigenlijk is het diep triest wat deze mensen moeten doormaken.
Alleen nog verkrijgbaar in de webwinkel bij Free Musketeers.

**** vier van de vijf sterren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten