woensdag 18 februari 2015

Gelezen: Femmetje de Wind: Rivka


Genre: roman
Jaar: 2015

Flaptekst: Rivka Cohen heeft een succesvolle carriere als redacteur en een schijnbaar gelukkig gezinsleven, maar innerlijk knaagt de onrust aan de zorgvuldig opgebouwde buitenkant.
Het onverwachte weerzien met haar ex minnaar de veel oudere, getrouwde en fortuinlijke Daniel Rubinstein overrompelt haar.
Als blijkt dat Daniel een geheim op het spoor is dat haar vader aangaat, is de twijfel bij Rivka compleet.

Rivka groeide op in een gezin waar haar Joodse vader de oorlog altijd met zich meedroeg. Zijn trauma dat zich haast ongemerkt in haar heeft vastgebeten, komt tijdens de intense verhouding met Daniel pijnlijk aan de oppervlakte.

Rivka kan de vragen over haar identiteit en het verleden niet meer intlopen. Ze reist naar Israel om de wortels van haar eigen geschiedenenis te zoeken. Maar hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe meer ze haar zorgvuldig opgebouwde zekerheden dreigt te verliezen.
Hoe ver gaat Rivka in een poging het verleden van haarzelf, haar vader en haar verloren familie te herstellen?

Mijn mening: het boek is deels in de ik vorm en andere delen vanuit andere personen geschreven.
In het begin had ik even moeite om erin te komen.
Niet vanwege het taalgebruik. Het is in duidelijke taal geschreven en leest heel erg prettig. Naarmate het verhaal vorderde werd ik zelfs voor een deel overvallen door gevoelens die bovenkwamen uit mijn eigen verleden. Ik heb erg meegeleefd met alle personen in het verhaal. Erg mooi hoe het oorlogsverleden tot uiting komt in het heden. En ik kan eigenlijk alleen maar zeggen, dit moet je gelezen hebben. Ik ben diep onder de indruk. Persoonlijk denk ik dat de oorlog meer sporen nagelaten heeft dan een ieder kan vermoeden... Een bijzonder boek.

***** vijf van de vijf sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten