zaterdag 24 oktober 2015

Gelezen: Portret van een vrouw: Jojo Moyes


Genre: roman
Jaar: 2015
Achterflaptekst: Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Wanneer in 1916 de Duitsers hun intrek nemen in het familiehotel dat Sophie runt met haar zus, raakt de Kommandant gefascineerd door Sophie en door het schilderij dat Édouard van haar maakte vóór de oorlog. Maar de aandacht van een Kommandant zet Sophie's leven en reputatie op het spel...

Bijna een eeuw later krijgt Liv een schilderij van haar man David, vlak voor zijn plotselinge dood. Het betekent alles voor haar, want dit portret van een jonge vrouw is een herinnering aan hun gelukkige, korte samenzijn. Maar dan komt de donkere en door passie verscheurde geschiedenis van het schilderij aan het licht, en opeens dreigt Liv opnieuw alles kwijt te raken...

Mijn mening: Het verhaal greep mij onmiddellijk. Groot was mijn verbazing toen het verhaal van de eerste wereldoorlog opeens naar het heden sprong. De tekst achterop het boek was namelijk niet aanwezig op het bibliotheekboek. 
Ik werd diep geraakt hoe het heden en het verleden in elkaar samengevlochten werden. De emoties van de personen zijn levensecht. Alsof ik het zelf mee beleefde. Mogelijk raakte het mij zelfs meer omdat mijn overleden man kunstschilder was en ikzelf ben vastgelegd op meerdere schilderijen. Dat gaf voor mij net ietsje meer aan dit boek. Van mij mogen ze hem verfilmen.

***** vijf van de vijf sterren. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten