vrijdag 16 oktober 2015

Gelezen: Gisèle: Susan Smit


Genre: Roman
Jaar: 2013
Achterflaptekst: Nederland, 1936, de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Adriaan
Roland Holst, 'Jany' voor intimi, dichter en notoire rokkenjager, ontmoet de mooie, getalenteerde kunstenares Gisèle van Waterschootvan der Gracht. Tussen hen ontstaat een zielsverwantschap die verdergaat dan zijn gewoonlijke romantische avonturen. Al snel wordt Gisèle opgenomen in de kring rondom Roland Holst.
Op hetzelfde moment droomt de jonge actrice Mies Peters van eenzelfde leven. Waar Gisèle licht en teder is, is Mies aards en zinnelijk. Ze begrijpt dat haar huwelijk met de verkoper Paul en haar jonge
moederschap niet te combineren zijn met een succesvolle toneelcarrière.
In Jany vindt ze een hartstochtelijke minnaar. De gekwetste Paul zoekt zijn heil bij de snel opkomende NSB en vertrekt met een hoofd vol idealen naar het oostfront.
Ook Jany, Gisèle en hun vrienden kunnen zich niet onttrekken aan de oorlogsdreiging en vooral Jany voelt dat hij van zijn ivoren toren moet afdalen om een positie in te nemen. De oorlog dwingt uiteindelijk iedereen om de keuze te maken tussen buigen of barsten, goed en fout, haat en liefde. Te midden van alle vernietiging, honger en geweld is de kunst voor hen de enige manier om te overleven.

Mijn mening: Al heel snel werd ik meegesleept in dit verhaal. De drie hoofdpersonen om wie het gaat, komen echt tot leven.
Het verhaal is meeslepend en het neemt je mee naar een andere tijd. Mijn nieuwsgierigheid bleef gevoed. De schrijfstijl is erg prettig. Ik zag het als een film voor me.
De waargebeurde feiten maakten het voor mij tot een heel mooi boek. Vroeger hield ik niet zo van geschiedenis, maar door dit soort verhalen wordt het levendiger gemaakt. Ik kan het boek iedereen aanraden!

**** vier van de vijf sterren:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten