zaterdag 25 april 2020

Gelezen: De laatste getuige: Frank Krake



Genre: waargebeurd/ oorlog
Jaar: 2018
Samenvatting: Liggend op het dak van een trein ontvlucht de twintigjarige Amsterdammer Wim Aloserij in 1943 de verplichte Arbeitseinzats in Duitsland. Hij duikt onder bij een boer en slaapt maandenlang in een kist onder de grond. Toch wordt hij bij een razzia gepakt en opgesloten in de beruchte Gestapo-gevangenis aan de Euterpestraat. Hij belandt in kamp Amersfoort en gaat enkele weken later op transport naar Noord-DuitsLand waar hi acht maanden lang de dodelijke dwangarbeid in de concentratiekampen Husum en Neuengamme overleeft. Mede dankzij de keiharde lessen van zijn  drinkende stiefvader.

Als de oorlog ten einde is belandt Wim op het luxe cruiseschip Cap Arcona dat voor anker ligt in de Lubecker Bocht. Terwijl op de wal de geallieerden Duitsland tot overgave dwingen, begaat de RAF boven water een dodelijke vergissing. Jachtvliegtuigen bombarderen meerdere schepen en in een waar inferno verongelukken 7000 gevangenen.
Samen met slechts enkele honderden opvarenden overleeft Wim Aloserij een van de grootste scheepsrampen allertijden.


Mijn mening: Die is geheel persoonlijk. Een waargebeurd verhaal dient te worden verteld. Een heftig verhaal als deze kan ik niet beoordelen alsof ik een thriller lees voor de ontspanning. Het verhaal is zodanig aangrijpend dat ik het boek af en toe weg moest leggen en er behoorlijk lang over gedaan heb voor mijn doen omdat de beelden te levendig werden.
Het is zodanig geschreven alsof je het zelf mee beleefd en dat is behoorlijk schokkend. Ik vind het dan ook heel moeilijk om er een goede recensie over te schrijven omdat het een boek is wat je raakt.
Persoonlijk ben ik er ondersteboven van.

***** vijf van de vijf sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten