vrijdag 13 oktober 2023

Gelezen: De dochter van Mistral: Judith Krantz

 









Genre: roman

Jaar: 1982

Samenvatting: De beeldschone Maggy Lunel wordt als buitenechtelijk kind na het overlijden van haar moeder door haar grootmoeder opgevoed. Als die ook overlijdt verlaat Maggy de Provence en gaat naar het Parijs van de jaren twintig om haar geluk te beproeven.

Daar ontmoet ze de nog onbekende kunstschilder Julien Mistral, die haar vraagt model te staan. Mistrals schilderijen met de naakte Maggy als middelpunt trekken de aandacht van een groot publiek. Mistral krijgt naam als schilder, maar maggy verdwijnt langzaam naar de achtergrond.
Nadat Maggy haar verbroken relatie met Mistral heeft verwerkt, begint ze een verhouding met de schatrijke Amerikaan Perry Kilkuller. Zijn vrouw stemt echter niet toe in een scheiding, ook niet als uit de relatie tussen Maggy en Perry een dochter, Teddy, wordt geboren.
Als Maggy met haar dochtertje naar New York vertrekt, verneemt ze dat Perry overleden is. Maggy en Teddy staan er nu alleen voor. In New York groeit Teddy op tot een oogverblindende schoonheid. Tijdens een fotosessie in Frankrijk voor een modetijdschrift, ontmoet ze Mistral en wordt op slag verliefd.
Uit deze stormachtige liefdesaffaire wordt Fauve, de dochter van Mistral geboren.

Mijn mening: In mijn jeugd de televisiebewerking gekeken en later het boek een paar keer verslonden. Ik kwam hem tegen in mijn boekenkast en deze gaat beslist de deur niet uit. Opnieuw dit verhaal verslonden. De stijl vind ik absoluut de moeite waard om te blijven lezen. Je kruipt in de huid van de hoofdpersonen en je gaat met ze mee in een heel andere tijd. De wijze van vertellen is goed en er staan zelfs hier en daar wat historische feiten over de kunst en mode wereld in. Omdat ik zelf samen ben geweest met een kunstschilder was het karakter van die man voor mij zelfs herkenbaar. Een heerlijk boek om bij weg te zwijmelen. Wat minder dialogen maar met de levendige beschrijvingen in onze huidige tijd nog goed leesvoer!

**** vier van de vijf sterren :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten