maandag 2 juli 2018

Gelezen: Wees onzichtbaar: Murat Isik



Genre: roman
Jaar: 2018
Samenvatting: De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Het gezin gaat in de flat Fleerde wonen. Vader is een werkloze communist die overdag boeken van Marx leest en zich ’s avonds bezat met vrienden. Thuis is hij vaak gewelddadig en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaam – als de kinderen ouder worden en de moeder emancipeert – groeit het verzet tegen de vader.

Ondertussen verandert de Bijlmer ook. Bedoeld als vooruitstrevende wijk verwordt het tot een gevreesd getto met veel criminaliteit en hordes junks. Op een zondagavond in 1992 boort een Boeing 747 zich in de flat Kruitberg. Tientallen bewoners komen om. In de weken daarna lopen op Metins
middelbare school de raciale spanningen op. De Bijlmer verandert in de jaren daarna definitief: ondanks fysiek verzet van activistische bewoners worden veel flats gesloopt, waaronder die van Metin.

Mijn mening: Je wordt meteen meegesleurd in het verhaal van eerst nog een heel jonge Metin. Het was alsof ik zelf in het gezin als toeschouwer aanwezig was. Ik voelde erg mee met de jongen.
Voor een deel herbeleefde ik mijn eigen tienertijd in de jaren tachtig. In 1983 was ik zelf twaalf jaar oud. Op mijn lagere school kwamen in de loop van de jaren steeds meer buitenlandse gezinnen. Mede dankzij dit boek moest ik terugdenken aan mijn bezoek in een Turkse familie op een flat in de buurt van onze school. Het is beeldend geschreven, ik kende de songteksten, de bladen, tot en met de posters aan de muur. 
Een erg indrukwekkend verhaal! Zelfs op momenten dat ik niet aan het lezen was liet het verhaal me niet los. Je moet het gewoon gelezen hebben! 

***** vijf van de vijf sterren.

1 opmerking:

  1. Ben nu op de helft, ben het helemaal met je eens kan het niet beter verwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen