dinsdag 4 januari 2022

Gelezen: Vlieglessen: Charlie Gilmour

 









Genre: biografie

Jaar: 2021

Samenvatting: In Vlieglessen valt op een voorjaarsochtend een eksterjong uit het nest, in de handen van Charlie Gilmour. Eksters zijn slim, gewiekst en notoire dieven, zo blijkt al snel, en deze – Benzene – steelt Charlies hart. In de periode dat Charlie voor Benzene zorgt, hoort hij dat zijn biologische vader, die hem verliet toen hij pas een halfjaar was, ernstig ziek is. Hij ontdekt bovendien in een van zijn vaders gedichten dat ook hij een uit het nest gevallen vogel heeft grootgebracht. De aanwezigheid van Benzene helpt Charlie om zijn grootste angst – dezelfde fouten als zijn vader maken – te overwinnen en zijn eigen rol als vader te omarmen.

Mijn mening: Dit bijzondere verhaal kwam zomaar op mijn pad. Een boek waarin ik mijzelf maar ook mijn kinderen en overleden man gek genoeg tegenkwam, maar ook mijn biologische vader, die er een puinhoop van maakte. Vraag me niet waarom. Het verhaal heeft me geraakt, het was alsof ik terugging naar mijn vorige leven waarin ik menig kuiken heb groot mogen brengen onder supervisie, omdat ik het kon. De manier waarop dit beschreven is, deed het mij opnieuw beleven, met een lach en een traan. 

Een mooi verhaal op bijzondere wijze geschreven. Voor mij vijf sterren. Maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. Ik zal het met liefde nog eens lezen.

***** vijf van de vijf sterren :-) 

2 opmerkingen: