donderdag 14 november 2019

Gelezen: Loslaten in liefde (een verhaal over psyschisch geweld) Thea van Dijk



Genre: Waargebeurd over psychisch geweld
Jaar: 2019
Samenvatting: Marijke groeit op in een gezin met een veeleisende vader en een zachte moeder. Ze doet reuze haar best het haar moeder naar de zin te maken, ook al omdat haar gehandicapte zusje zoveel aandacht van haar ouders vraagt. Maar als ze de kans krijgt om met Pieter te trouwen, lijkt haar eigen leven te zijn begonnen. Heel geleidelijk echter ontwikkelt Pieter zich tot een dwingeland, die haar controleert, beheerst en kleineert. Net als haar moeder probeert ze heel lang om de lieve vrede te bewaren door alles te slikken en verontschuldigende verklaringen te vinden voor Pieters gedrag. Tot het moment, dat ze het niet langer accepteert en inziet dat ze haar eigen weg moet gaan. In haar eigen innerlijk boort ze onvermoede krachten aan en ziet eindelijk de patronen in haar leven. Dan leert ze ook, hoe sterk ze is en wat haar talenten zijn. Een krachtig en inspirerend verhaal. 

Mijn mening: Om een persoonlijk verhaal wat waargebeurd is een aantal sterren geven blijft voor mij een lastig dingetje. Iemand wil iets uitdragen en vertellen wat hem of haar is overkomen. Als je dan ook zelf in deze situatie bent opgegroeid is het helemaal moeilijk. Ik zat mijn eigen jeugd te lezen en ik moet dan ook bekennen dat ik het boek huilend heb dichtgeslagen. 
Het is zo ontzettend moeilijk om over dit onderwerp te praten en te schrijven. 

In de jaren negentig heb ik geprobeerd om mijn stiefvader aan te klagen maar omdat er geen bewijzen waren, ik had immers geen lichamelijk letsel, werd de zaak wegens gebrek aan bewijs meteen gesloten.
Het verhaal van Thea heeft me geraakt. Hoe het was als echtgenote met een tirannieke man is voor mij duidelijker geworden omdat ik er als kind in moest overleven en maar een kind was en niet goed zag wat het met mijn moeder gedaan heeft. 
Het is geen leven maar het is overleven tot je er letterlijk bijna bij neervalt. 
Dat wordt na het lezen van dit boek heel duidelijk. Het stiekeme geweld achter de voordeur waar veel te gemakkelijk over gedaan wordt en waar geen "straf" voor bestaat. Schelden doet toch geen pijn? Wel als dat betekent dat je dag in dag uit gekleineerd wordt en hoort dat jij het allemaal verkeerd hebt gedaan.

Narcisme is een aandoening en vaak heeft degene die het heeft het niet in de gaten, of wil het niet in de gaten hebben. In dit boek wordt duidelijk wat het met de omgeving doet, echtgenote en kinderen. 
Ik heb dan ook veel respect voor de schrijfster van dit verhaal omdat het heel duidelijk op papier staat. Vijf sterren.

***** vijf van de vijf sterren :-) 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten