dinsdag 18 juni 2019

Gelezen: Het familieportret: Jenna Blum

Het familieportret

Genre: Roman
Jaar: Vertaling uit 2010
Samenvatting: Is alles geoorloofd in oorlogstijd? Vijftig jaar lang heeft Anna Schlemmer geweigerd te praten over haar leven in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Anna's dochter Trudy herinnert zich niet veel: zij was nog maar vier toen zij en haar moeder door een Amerikaanse soldaat werden bevrijd en met hem meegingen naar Minnesota. Maar ze bezit één bewijsstuk uit het verleden: een familieportret waarop zijzelf staat, samen met haar moeder en een nazi-officier. Gedreven door schuldgevoel over wie haar voorouders zouden kunnen zijn, gaat Trudy op onderzoek uit. Ze slaagt erin om eindelijk de dramatische, hartverscheurende waarheid over haar moeders verleden boven tafel te krijgen.

Mijn mening:

Helemaal ondersteboven van dit trieste op historische feiten gebaseerde verhaal.
De personages gingen onder mijn huid zitten. Ik moest het boek af en toe even wegleggen omdat het me naar de strot greep.
Hoe een oorlog gezinnen en hele families ontwricht. Ik kan eigenlijk geen woorden vinden om het uit te leggen zonder iets te zeggen over de inhoud. Dit boek blijft mij nog heel lang bij. Een knap staaltje research om dit zo te kunnen beschrijven.

***** vijf van de vijf sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten