Genre: thriller
Jaar: 2019
Na tien jaar huwelijk wil Floris de man
van Maryan Brandhorst gaan scheiden. Maryan blijft verbijsterd achter
als hij haar simpelweg uitlegt dat liefde komt en gaat. That's life.
Al vrij snel komt ze erachter dat hij
haar verlaten heeft voor een andere vrouw.
Ook Thaïs Brederode en haar man gaan
uit elkaar. Tony beweert dat er niemand anders in het spel is maar al
snel ontdekt Thaïs dat ook zij bedrogen is.
Beide mannen verdwijnen spoorloos en de
vrouwen krijgen beiden een klap te verwerken. Het dubbelleven van hun
mannen.
Het verhaal wordt beleeft vanuit Maryan
en Thaïs en een derde lijn in de ik vorm. Het verhaal speelt ergens
in Nederland maar veel wordt daarover niet duidelijk of verdwijnt
naar de achergrond omdat het niet ter zake lijkt te doen.
De hoofdlijnen zijn de levens van de
verschillende vrouwen en de mensen om hun heen. Als lezer kruip je in
de huid van die vrouwen en voel je wat zij meemaken als hun
echtgenoten verdwijnen. Wanhoop, verdriet en angst dat voel je goed
aan in de beschrijvingen van deze schrijfster. Korte duidelijke
zinnen die de gevoelens weergeven. Dat lijkt belangrijker te zijn dan
de dialogen die door deze manier van schrijven meer naar de
achtergrond lijken te verdwijnen. Het wordt beleefd vanuit het
perspectief van steeds één persoon. Dat is duidelijk de stijl van
Loes den Hollander.
De verhalen lopen door elkaar waardoor
je wel steeds terug moet kijken als je het boek even weglegt bij
welke persoon je aan het lezen bent. Wel wordt het duidelijk
aangegeven zodat je dat meteen weer weet. Nadelig was dat sommige
namen van personen niet lekker in de verbeelding lagen omdat sommigen
een wat ouderwetse keuze waren van de schrijfster. Doordat er gekozen
is voor de psyche van de personages is het einde van dit verhaal
voorspelbaar en geen verrassing. Dat kan voor lezers als gemis worden
ervaren. Maar dit vijfentwintigste boek van deze schrijfster is heel
goed te lezen.
*** drie van de vijf sterren :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten